STARR 1.2

STARR nieuw product

Situatie

Wat speelde er?

Tijdens dit thema waarin we een eigen dienst hebben ontwikkeld heb ik nadat we een idee hadden voor een product, onderzoek gedaan op verschillende manieren. Zo heb ik door middel van een enquête onder willekeurige mensen achterhaald of de dienst bij hen in de smaak viel. Ook heb ik een paar onderzoeken gedaan met mijn groepje en gekeken naar concurrerende bedrijven die een vergelijkbaar dienst verkopen en dan ging het met name om de prijs van deze producten. Mijn groepje bestaat uit, Arzu, Lotte, Noah en Meike.

Taak

Wat waren mijn taken?

Mijn taak was onderzoek doen naar bedrijven die mogelijke concurrenten zouden kunnen zijn. Een andere taak was het verzinnen van enquêtevragen. Hier heb ik goed over na gedacht omdat je met weinig vragen stellen zo veel mogelijk te weten wilt komen. Toen ik klaar was met de enquêtevragen heb ik de enquête online gezet en hem laten invullen door willekeurige mensen. De enquête hebben we gepromoot via onze eigen social mediaaccounts. Ook was ik de voorzitter voor deze thema.

Activiteiten

 Wat heb ik concreet gezegd of gedaan

  • Onderzoek
  • Enquêtevragen verzinnen
  • Enquêtes online posten
  • Enquêtes afnemen
  • Uitslag enquête onderzoeken

Ik ben wezen googelen om vergelijkbare diensten te vinden die online of in winkels worden aangeboden en daarbij gekeken of de dienst, net als die van ons, past bij de gekozen doelgroep. Voordat ik de mogelijke klanten de enquête liet invullen heb ik kort vermeld wat voor dienst wij aanbieden. Na het afnemen van de enquêtes heb ik gekeken naar de resultaten en hieruit heb ik verschillende conclusies getrokken. Deze zijn terug te vinden in het bewijs ‘uitslag enquête’. De enquête hebben wij gedaan via socialmedia en een speciale link die je stuurt naar de enquête.

Resultaat

Wat gebeurde er daarna?

Wat mijn activiteiten uiteindelijk als resultaat opleverde was een duidelijk beeld van de kansen die de dienst zou hebben wanneer deze op de markt zal gaan verschijnen. De enquête was erg nuttig omdat hier een erg positieve uitslag uitkwam terwijl de ondervraagden niet per se binnen onze doelgroep zaten. Dus dat zou betekenen dat het product het zeker goed zal doen bij onze doelgroep.

Reflectie

Hoe is het in zijn geheel verlopen?

Als ik terug kijk naar hoe ik op mijn manier onderzoek heb gedaan ben ik tevreden. Ik vind persoonlijk dat dit de juiste manier was. Ik vond het afnemen van de enquête de juiste methode om de wensen en behoeften te achterhalen van mogelijke klanten. Het maken, afnemen en het berekenen van de uitslag van de enquête nam over het algemeen niet veel tijd in beslag. Dat is een van de voordelen van deze methode.

Wat ik de volgende keer anders zou doen is meer aandacht besteden aan het benaderen van de doelgroep omdat je dan pas een echt goede uitslag te zien krijgt en kun je daar nog meer mee dan in deze situatie het geval was. Wat ik ook anders zou doen is eerder beginnen aan dingen en op tijd dingen inleveren.

BEWIJZEN:

doelgroep onderzoek

Leave a comment